Libanon

Om mig om min resa till Libanon...

lördag, februari 03, 2007

Nazist?

"Läste dig i Metro idag och tänkte bara säga att du är en nazist. En modern nazistför 2000-talet. /Barnabus"

Angående min senaste kolumn i Metro.

http://metro.se/se/article/2007/02/01/06/5314-23/index.xml

Ja...Vad säger man..
Jag som i flera år har aktivt jobbat mot nynazister och inte direkt är deras favoritperson på denna planet blir helt plötsligt kallad för nazist.
Antisemit är gammalt...det har jag fått höra sen många år tillbaka...hur jag nu skulle kunna vara antisemit har jag inte riktigt räknat ut än, men ni som tycker att jag är det kan ju gärna upplysa mig om det.

De som tyckte att jag lät för "pro-Hizbollah" borde nog läsa den en gång till. Jag skulle kunna hylla dom. Jag skulle kunna sänka dom med mina ord. Jag tycker faktiskt inte att jag gjorde nåt av det.
I Libanon står jag med Oppositionen (där Hizbollah ingår) i tanken men aldrig i mitt liv att jag skulle kunna stå med dom rent fysiskt. Jag håller helt med om att regeringen bör ändras men jag är absolut inte för att alternativet (alltså Oppositionen, 8e mars) är de som ska styra landet för jag tror verkligen inte att det kommer bli bättre med dom.
I kolumnen berättade jag en upplevelse som jag kände när jag var på den platsen.
Men det var långt ifrån hyllningar eftersom så som det ser ut nu, så handlar väldigt mycket om religion. Och jag som sunnimuslim blir ofta ifrågasatt när jag pratar med shiamuslimer. Så även OM det vore så att jag skulle stå med Hizbollah skulle jag inte bli helt accepterad. Precis så som min morbror inte blev helt accepterad när han dödades av dom...

Så ni som ser mig som en nazist, speciellt du herr Barnabus för att du tycker att jag stöttar Hizbollah borde läsa på lite innan du slänger ut såna ord.

Och här kommer lite bilder ifrån Ashouran...aka Nazistparaden? Mjäe...



Bild1 Här är några män som gör hitlerhä...ehh..jag menar har Ashoura...Det var faktiskt inte tyskarna som kom på den hälsningen. Islam kom före nazimen och före Hitler...
Bild2 "Damerna först" in på den leriga fotbollsplanen där alla samlades efteråt.
Bild3 Några män i början av "paraden".
Bild4 Hizbollahs politiska ledare Hassan Nasrallah...så nära jag kunde komma...
Bild5 En unge med ett pannband som det står "Ya Hussein" på.







29 Comments:

At 7:00 fm, Anonymous Blott.silver said...

Käraste Barnabus!
Om du hade haft den lägsta graden av utbildning ,så hade du kunnat förstå skillnaden mellan NAZIST och anti-ZIONIST! Sorry.. get some education !

 
At 12:20 em, Blogger Mona Nasser Aldin said...

Hej,

Är du kvar i Beirut?
Mvh
Mona

 
At 11:17 fm, Blogger Nabila said...

Hej Mona...ja jag är här....kommer åka hem den 25e februari....

 
At 9:11 em, Blogger Mona Nasser Aldin said...

Hej hopp!

Nejdå, det låter inte konstigt. Har träffat en massa innan som jag inte kännt. Bland annat Josefin Nörby, hon bodde i Shatila Centrets lägenheter ett tag, hon ringde upp mig då någon i Sv gav henne mig som kontaktperson.
Hem nr 05 461 947
mobil 03 102488
Hör av dig,
/mona

 
At 8:18 em, Blogger Bulten i Bo said...

Hallå Nabila!

Ville bara meddela dig att det är ett gäng blyga pojkar här som tydligen inte vågar tala med dig, men däremot om dig.

Kanske du skulle bege dig dit och visa dom stora tuffa grabbarna att du faktiskt inte bits?

 
At 12:48 fm, Anonymous Anonym said...

Hej !
Som halv kurd i en ung vänster-förening i södra sverige bli man ofta ifrågasatt då usa tex ställt upp på kurdernas sida i irak. Såväl arabiska som svenska kamrater tittar ofta på oss med skepsis för att ha något emot araber.

Därför brukar även jag ta i lite extra när jag talar om judar, israel och mellanöstern i synnerhet. Jag tror även Nabila kännt av detta och tar i lite extra ibland så det kan låta antisemitiskt även om det är antisionistiskt.

Jag tror absolut inte hon säger antisemitiska saker för att hon är emot judar :)

Stay kurd nabila :)

 
At 10:59 em, Blogger Niklas said...

"Jag skulle kunna hylla dom. Jag skulle kunna sänka dom med mina ord. Jag tycker faktiskt inte att jag gjorde nåt av det."

Antag att detta stämmer. Du är alltså inte pro-Hizbollah i krönikan, du är inte anti-Hizbollah i krönikan - du är helt enkelt neutral gentemot Hizbollah.

Antag att någon intar en neutral ståndpunkt gentemot nazismen i Metro. Jag hoppas verkligen att folk hade blivit upprörda.

Att "inte hylla" terrorister är helt enkelt inte tillräckligt. Och att beskriva det som en öppen fråga om en person som Nasrallah är terrorist eller inte är... märkligt.

Mvh,
Niklas

 
At 3:52 em, Blogger Jonathan said...

Nabila, det är ju faktiskt fantastiskt roligt att du beskriver din hållning gentemot Hizbollah som neutral. Alla som läst artikeln förstår ju att en hyllning är precis vad det är.

Det måste ju vara väldigt frustrerande att leva i förnekelse. Lite som jag antar att det är för en HBT-person inne i garderoben.

varför inte komma ut ur garderoben ordentligt. Alla ni som försöker inbilla er själva och andra att ni är antisionister borde stå för det. Självförnekelse blir ingen lycklig av.

Låt oss tänka oss det här scenariot: ett gäng människor har samlats och all uppmärksamhet riktas mot en talare som berättar om hur avskyvärda araber är. publiken skanderar "Död åt Palestina" och "död åt araberna" och en person som var med under manifestationen och sedan återger det hela i en svensk tidning beskriver det som ett väckelsemöte eller en rockkonsert med en fantastisk stämning.

Jag tror att de flesta som står på Nabilas sida hade varit snabba med att sätta etiketten arabhatare och islamofob på artikelförfattaren och de andra deltagarna.

 
At 3:54 em, Blogger Jonathan said...

"Alla ni som försöker inbilla er själva och andra att ni är antisionister borde stå för det."

Jag menade att ni som bär på uppenbara fördomar mot judar och brinner av hat mot israel borde stå för det ni är, antisemiter. Varför inte kalla saker vid deras rätta namn?

 
At 5:32 em, Blogger Nabila said...

Antisionist och antisemit är inte samma sak.

Antisionist har jag absolut aldrig förnekat att jag är. Jag skulle stolt kunna tatuera in det på pannan om det så skulle behövas.

Hade Palestina gjort det Israel gör mot dom idag hade jag också stått och skrikit död åt Palestina.
Nu är det inte så.
Antisionist är jag självklart. Ståndpunkten tydlig?

/N

 
At 7:12 em, Blogger Jonathan said...

jag är medveten om att antizionist och antisemit inte är riktigt samma sak.

Men om man är antisionist är man emot en judisk stat överhuvudtaget. Och om man förnekar judarna i regionen rätt att ha en egen stat och det skydd det innebär och samtidigt hurrar för en rörelse som hatar ALLA judar. inte bara israeler. Att välja ut just sionismen att vara anti är ju lite suspekt. vad ska hända med judarna när de inte får ha sin stat längre? Vad tror du att människor som fått lära sig att hata dem sen de var pyttesmå kommer göra med dem om den judiska staten skulle försvinna?

man kan vara emot israelisk politik utan att vara antisionist. Antisionismen innebär att man förnekar judar det man unnar alla andra. Ett exempel på en viktig person som såg detta var Martin Luther King jr som synade antisionismen för vad den egentligen var. Antisemitism

Eftersom du inte opponerade dig mot citatet nedan utgår jag från att min analys var riktig

"Jag tror att de flesta som står på Nabilas sida hade varit snabba med att sätta etiketten arabhatare och islamofob på artikelförfattaren och de andra deltagarna."

Om en sådan person varit islamofob och arabhatare (vilket även jag tycker) är det väl inte speciellt långsökt att kalla dig för judehatare när du gör motsvarande sak som den fiktiva artikelförfattaren i mitt hypotetiska exempel gör?

det är märkligt att

 
At 2:57 em, Anonymous Nadja said...

Att vara antisionist innebär inte att man är antisemit eller att man inte vill att judarna ska upprätta ett land just för att dem är judar, som du får det att framstå herr Jonathan. Sionismen i sig är en politisk idé. Jag är emot Israels rådande politik som bygger i allra högsta grad på nationalism, visst då kan ni kalla mig antisionist men jag är definitivt inte antisemit. Jag är inte heller emot att israeler, som vilket annat folk, ska ha rätt till ett land men detta bör inte ske på bekostnad av andra. Målet helgar bestämt inte medlen! Man talar ofta om Israels rätt till en egen stat, men negligerar ständigt palestinierna rätt till en egen stat!

Varför skulle det vara en självklarhet att vara emot Hizbollah men en fördömelse ifall man är emot Israels politik (nationalism). Hizbollah är inte mer terrorister än den israeliska militären. Siffrorna på de barn israelerna har slaktat under de senaste åren är bokstavligt talat chockerande
( http://www.dci-pal.org/english/Display.cfm?DocId=284&CategoryId=11 )

Ska jag fördöma Hizbollah borde jag ha samma rätt att kunna fördöma Israels politik utan att bli kallad för antisemit!

 
At 3:47 em, Blogger Jonathan said...

du har så rätt nadja. att kritisera israels politik är helt ok. det är inte ens antisionistiskt. att kritisera israels rätt att existera överhuvudtaget är däremot en helt annan sak.

Det är skillnad på att säga "död åt israel" och på att kritisera israels politik. t.ex barriären/murens sträckning.

säger man död åt palestina eller död åt araber är man nog en arabhatare och säger man död åt israel eller död åt judarna är man nog en judehatare. att säga död åt israel är inte israelkritik.

Jag tycker språkbruket avslöjar vilka som kritiserar israel. som tycker illa om den förda poltiken och vilka som bara hatar judar men som vet att man kommer undan om man lindar in det hela lite snyggt i "antisionism"

 
At 3:50 em, Blogger Jonathan said...

nadja

sen får du givetvis tycka vad du vill om både judar och israel. vi lever i ett fritt land. Men du får räkna med att bli emotsagd

 
At 7:56 em, Anonymous Anonym said...

Hörru nasse, det var länge sedan jag körde av dig. Läste just att saker och ting har gått åt helvete (iaf mer än vanligt) beirut nära. Allt bra eller? Skriv nåt så man fattar at du lever.


Btw min dator pajade, AND I BLAME YOU!

/deeno

 
At 4:56 em, Anonymous blott.silver said...

Jonathan o ni andra som beskyller Nabila för nazism,skaffa lite info INNAN ni polemiserar i svåra frågor!
Skrämmande att inte nån tycks veta att anisemitism = semit- hat o vad är då en semit?Jo..folkslag i Mellanöstern som tala semitiska språk! T.ex Hebreiska och arabiska!! Begrips?!

 
At 9:42 fm, Blogger Jonathan said...

Blott.silver,

du har helt fel. Många ord och begrepp kan ibland vara lite ologiska. Antisemitism betyder judehat inget annat. Det där är bara en taktik för att säga att antisemitism inte existerar. Men ok, i använder ordet judehatare för att inte förvirra hobbylingvister.

 
At 6:16 em, Anonymous blott.silver said...

Käre Jonathan!
Hela världen är smockfull av judar som liksom du gillar offerrollen!
Varför?
I allt som sägs och skrivs,tolkar ni in judehat
Varför?
Jo..den rollen är mkt lukrativ..miljoners miljarder drar de judiska organisationerna in varje år i det som av DEN JUDISKE forskaren o författaren Norman Finkelstein kallas Förintelseindustrin!
Utan den industrin hade ni fått leva på samma villkor som alla andra!
Då hade den judiska kulturen blivit utsatt för samma nålsöga som den arabiska!
Samma ursprung, samma språkstam,samma utseende..i stora drag samma kultur,,behöver mer sägas?
Väx upp!

 
At 3:18 em, Blogger Jonathan said...

blott silver
man behöver inte vara speciellt konspiratoriskt lagd och gå in i någon offerroll för att se hatet i varenda rad du skrev.

det är inte konspiratoriskt att se att hizbollah är helt präglad av judehat. Sion vises protokoll, tal om att utrota judar. tal om judar som roten till allt ont. och målet är att lägga under sig hela regionen med sig själva som herrar.

angående ordet antisemitsm så är det inget som judar hittat på. judehatarna kallade sig själva så. Man hade antisemitiska föreningar etc.

om "växa upp" innebär att man blir en hjärntvättad rasist så hoppar jag nog över det där med att växa upp.

och slutligen, Norman Finkelstein och det tugget kan du stoppa upp i din feta naziröv

 
At 3:27 em, Blogger Jonathan said...

Nabila
"hur jag nu skulle kunna vara antisemit har jag inte riktigt räknat ut än"

då får du plocka fram dina gamla räkneböcker igen. varför skulle du inte kunna vara antisemit?

Om du vill köra med det där standardtugget om att människor som talar språk från samma språkstam inte kan hata andra som talar språk från samma språkstam så kan jag bara upplysa dig om att kurder inte är något sk semitiskt folk.

Precis som jag visat i kommentarerna i tråden är det knappast svårt att vederlägga dina rasistiska tendenser. Folk blir stämplade som rasister för mindre. När det gäller judar kommer man generellt undan med mer genom att gömma sig bakom påstådd antisionism.

 
At 5:08 em, Blogger Jonathan said...

blott.silver

här har du några nazistkompisar som också gillar finkelsteins påhitt

http://www.info14.com/utrikes.php?id=786

ni kanske kan träffas och leka lite

 
At 5:33 em, Anonymous Anonym said...

Men Jonathan !
,
Du genomsöker nätet efter bevis på det du säkert själv,i ögonblick av klarsyn inser,nämligen att som Amos Oz och massor av andra förutom Finkelstein för länge sedan förstått!!
Judar,som du,vars drivkraft är offerrollen,föder nazismen !

 
At 2:00 em, Blogger Jonathan said...

Anonymous

Har läst en hel del Amoz Oz och hört honom tala, han tycker lika illa om judehatare som jag.

Du är nazismens drivkraft, inte jag. Jag försöker bekämpa den.

och nabila

tatuera gärna in antisionist i pannan. det blir jättesnygt. East Street Tattoo på Östgötagatan 77 har jag hört är bra. Lycka till!

 
At 1:03 em, Anonymous Anonym said...

Kan inte ni liberaler som ständigt slänger er med "antisemitism" istället förklara vad det är som är fel med Hezbollah? Vad jag kan se är det en helt legitim rörelse. Att anklaga dom för antisemitism är helt enkelt inte trovärdigt.

 
At 9:30 em, Blogger Jonathan said...

ok anonym.

att de vill utrota judarna räcker väl inte? hatet mot de otrogna och användandet av sion vises protokoll som ett grundläggande dokument är väl bara mysigt.

brunvänstern blir ju nästan absurd när man kallar moderater för fascister och annat på hemmaplan men kramar en organisation denna utomlands.

 
At 9:24 em, Anonymous nicklas eriksson said...

Nabila du härskar!!

Hälsningar från mig och S!

 
At 10:03 fm, Blogger Laser said...

hej!
är du artisten Nabila?
Jag har kommit på att ditt namn är ett anagram.
Det blir bla Albin A eller Bil-Anna.
Ha det gött.

 
At 7:20 em, Anonymous Anonym said...

jag förstår inte vad ditt problem är, shiamuslimer gör ingen jävla hitler hälsning utan de tar upp händerna och slår sedan svagt mot sitt bröst. Men då du verkar vara en okunnig och respektlös människa så tar jag inte åt mig . Ya hussain , ja som en muslim borde du åtminstonde veta att hussain äär profetens sondotter, du vet profeten han som skapade din religion , oops something new to you huh.
Ibland blir jag förbannad när jag läser artiklar av sånna som du , kan ni börja respektera shia muslimer såsom vi repespekterar er? ge fan i det vi gör.

Kommentaren kanske kom lite sent men läste ditt inlägg idag.

 
At 5:44 fm, Anonymous Anonym said...

Tack for intiresnuyu iformatsiyu

 

Skicka en kommentar

<< Home